55 törvény született 53 nap kormányzás után. Ez alighanem világcsúcs-közeli produkció. Átlagosan minden napra jut egy. Csakhogy: a törvényhozás mellett az Országgyűlésnek a Kormányt ellenőrző funciója háttérbe szorul. Ha egy törvény betartását nem ellenőrzi, megsérését nem szankcionálja (mert például a megsértésére vonatkozóan nem írt elő szabályokat), akkor nem sokat ér (semmit sem ér) a törvény. A törvényalkotó amúgy sem nagy tekintélye pedig tovább csökken a választópolgárok előtt.
A hazai elszámoltatási kultúra leépült (mint a magyar futball). Az Állami Számvevőszék sajtótájékoztatóján "hírbe hozott" (volt) miniszterek például visszaüzentek a médiában, hogy a számvevőszéki megállapítás nem más, mint rosszindulatú manipuláció. Ez arra utal, hogy az ellenőrzöttekkel nem volt (akár több) egyeztetés. Az Országgyűlés pénzügyi ellenőrző szerve, az ÁSZ szakmai érvekkel nem tudta meggyőzni a maga igazáról az érintetteket. Döntse hát el a nyájas olvasó, kinek van igaza…
Nem teszem fel azt a kérdést, hogy „ki ellenőrzi az ellenőrt”. Mit kap az adófizető állampolgár az ÁSZ-tól évi 7-8 milliárd forintért? Quis custodiet ipsos custodes? - Mégis föltettem! (A nyaram felét azzal töltöttem, hogy kidolgoztam egy új számvevőszéki törvény tervezetét.)